Recenzie carte – „Respiratia” de Tim Winton

Inspira, expira, respira. Un act simplu, meca­nic, monoton. Ce­­va la care nu te gan­desti ni­ci­o­data si care se intam­pla tot tim­­­pul, cand dormi, cand a­lergi, cand iubesti sau cand te lupti pentru viata sub greutatea u­nui val.

„Nu te gan­desti niciodata la ea, pana cand e sin­gurul lucru la care te gan­desti”, spune Tim Winton (autor aus­­­tralian foarte cunoscut, mul­ti­plu premiat cu Miles Franklin A­ward si nomina­li­zat de mai multe ori la Booker Prize: pentru „The Ri­ders”, in 1995 si pen­tru „Dirt Mu­sic”, in 2002, ambele ro­mane fiind in pre­zent a­dap­tate pent­ru marele e­cran) in „Res­pi­ratia”, o carte despre surfing si mare, exces, puritate si se­xua­li­tate, despre cau­tarea abso­lu­tu­lui, frica de moarte si bucuria ga­sita in­tre limite: de o par­te, moartea, de cea­lalta, frumusetea. Cartea „Respiratia” de Tim Winton poate fi achizitionata de le librarieonline.ro.

Tim Winton’s Breath , castigator al premiului literar Miles Franklin, este o poveste despre salbaticia tineretii si invatarea de a trai odata cu trecerea ei.

Bruce Pike, pentru care surfing-ul este iubirea dintai si calea de cu­noas­­tere a vietii, isi rememoreaza existenta dusa intr-un mic oras in­dus­­trial de pe coas­­ta de vest a Aus­traliei, prie­te­ni­ile tacute si in­ten­se care se tes pe creas­ta valului, explo­rarile sexua­litatii intunecate si inca­pata­narea jocului cu moartea, pen­tru care, ca si in surfing, iti tre­buie indemanare, curaj si noroc. La intalnirea dintre „Point Break” si „Le Grand Bleu”, „Respi­ratia” aus­tra­lianului Tim Win­ton este un ro­man elegiac fara nicio umbra de sen­­timentalism, des­­pre cei tineri si nemuritori care „danseaza pe ape cu zambetul pe bu­ze si soarele in par”, despre cau­tarea exceselor care te fac sa te simti viu si despre raul pe care ti-l faci sin­gur fara sa observi, dar si o decla­ra­tie de venerare ritualica a marii, for­ta vitala, tainica, primi­ti­va, care eli­­­bereaza, spala si vin­de­ca. Un ro­man foarte masculin, al ca­rui atu principal este insasi vocea na­ra­tiva, aspra, frusta, lenta ca o res­pi­ratie calma, ca un murmur tul­bure intr-o scoica uda, in care des­lusesti ecoul originar al vietii.

Tim Winton este cel mai iubit romancier din Australia. Noua sa lucrare, Respiratia, este o evocare extraordinara a unei adolescente petrecute rezistand compresentei, testandu-si limitele impotriva naturii, gasind suflete asemanatoare si descoperind cat de departe te va duce o respiratie. Este o poveste despre extreme – sporturi extreme si emotii extreme.

Pe coasta salbatica si singura a Australiei de Vest, doi baieti adolescenti se incadreaza in enigmaticul tronc al veteranului surfist cu valuri mari Sando. Impreuna formeaza un trio ciudat, dar de elita. Omul ii initiaza pe baieti intr-un fel de etos spartan, un regim de risc si provocare, in recifele indepartate si infestate de rechini, impingandu-se unul pe celalalt pana la marginile rezistentei, curajului si sanatatii.

„Respiratia” este un studiu al indicatoarelor din adolescenta – cautarea de prieteni asemanatoare, rezistenta la compracenta si trecerea granitelor – dar si o poveste prudenta observata acut despre pagubele lasate in urma comportamentului extrem.

Tim Winton a publicat douazeci si noua de carti pentru adulti si copii, iar opera sa a fost tradusa in douazeci si opt de limbi. De la primul sau roman, un Open Swimmer , a castigat premiul australian Vogel in 1981, a castigat Miles Franklin Award de patru ori (pentru Shallows , Cloudstreet, Dirt Music si Breath ) si a fost de doua ori preselectionat pentru Booker Prize (pentru The Riders si Dirt Music). Locuieste in vestul Australiei.