Acizii grasi omega-3 sunt grasimi esentiale care au numeroase beneficii pentru sanatate. Cu toate acestea, nu toate omega-3 sunt create egale. Dintre cele 11 tipuri, cele mai importante 3 sunt ALA, EPA si DHA. ALA se gaseste mai ales in plante, in timp ce EPA si DHA se gasesc mai ales in alimente de origine animala, cum ar fi pestii grasi.

Ce sunt acizii grasi omega-3?

Omega-3 sunt un tip de grasime polinesaturata. Sunt considerati acizi grasi esentiali, deoarece sunt necesari pentru sanatate, dar nu pot fi produsi de corpul dumneavoastra. Astfel, trebuie sa le obtii din dieta ta. In loc sa fie stocate si utilizate pentru energie, ele joaca roluri importante in multe procese corporale, inclusiv inflamatia, sanatatea inimii si functia creierului.

1. ALA (acid alfa-linolenic)

Acidul alfa-linolenic (ALA) este cel mai frecvent acid gras omega-3 din dieta ta. Se gaseste mai ales in alimente vegetale si trebuie transformat in EPA sau DHA inainte ca organismul sa poata fi folosit pentru altceva decat energie. Cu toate acestea, acest proces de conversie este ineficient la om. Doar un mic procent de ALA este convertit in EPA – si chiar mai putin in DHA (3Sursa de incredere, 4Sursa de incredere, 5Sursa de incredere, 6Sursa de incredere).

Cand ALA nu este convertit in EPA sau DHA, este pur si simplu stocat sau utilizat ca energie ca alte grasimi. Unele studii observationale leaga o dieta bogata in ALA de un risc redus de deces din cauza bolilor de inima, in timp ce altele arata un risc crescut de cancer de prostata (7Sursa de incredere).

2. EPA (acid eicosapentaenoic)

Corpul dumneavoastra foloseste acid eicosapentaenoic (EPA) pentru a produce molecule de semnalizare numite eicosanoide, care joaca numeroase roluri fiziologice si reduc inflamatie. Se stie ca inflamatia cronica, cu nivel scazut, determina mai multe boli frecvente. Diverse studii indica faptul ca uleiul de peste , care are un continut ridicat de EPA si DHA, poate reduce simptomele depresiei. Unele dovezi sugereaza ca EPA este superior DHA in acest sens.

Un studiu efectuat pe femei la menopauza a remarcat faptul ca EPA si-a redus numarul bufeurilor. Atat EPA, cat si DHA se gasesc in cea mai mare parte in fructele de mare, inclusiv pestele gras si algele. Din acest motiv, ele sunt adesea numite omega-3 marine. Concentratiile EPA sunt cele mai ridicate la hering, somon , anghila, creveti si sturion. Produsele de origine animala hranite cu iarba, cum ar fi lactatele si carnea, contin, de asemenea, unele EPA.

3. DHA (acid docosahexaenoic)

Acidul docosahexaenoic (DHA) este o componenta structurala importanta a pielii si a retinelor din ochi. Fortificarea formulelor pentru bebelusi cu DHA duce la imbunatatirea vederii la sugari. DHA este vital pentru dezvoltarea si functionarea creierului in copilarie, precum si functia creierului la adulti.

Deficitul de DHA la inceputul vietii este asociat cu probleme ulterioare, cum ar fi dizabilitati de invatare, ADHD si ostilitate agresiva. O scadere a DHA in viata ulterioara este, de asemenea, legata de afectarea functiei creierului si de debutul bolii Alzheimer. DHA poate avea efecte pozitive asupra anumitor afectiuni, cum ar fi artrita, hipertensiunea arteriala, diabetul de tip 2 si unele tipuri de cancer.

Mai mult, poate creste sanatatea inimii prin reducerea trigliceridelor din sange si, eventual, a numarului de particule de colesterol LDL (rau). Dupa cum s-a mentionat mai sus, DHA se gaseste in cantitati mari in fructele de mare, inclusiv pestele gras si algele. Produsele animale hranite cu iarba contin, de asemenea, o cantitate de DHA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here